Mannen communicatie

Mannen communicatie

Je kent het vast wel. Bedrijven waar een echte mannen cultuur heerst. Het begint vaak al met de branche van een dergelijk bedrijf, de bouw, industrie, scheepvaart, techniek. Niet echt branches waar je veel vrouwen treft. Met regelmaat doen dergelijke bedrijven een beroep op mij als mediator. “Kaasje” voor mij, want ik ben geboren en getogen in de mannen cultuur. Als mediator zie ik een duidelijke lijn in de conflicten die er spelen in deze “mannen organisaties”.
Deze mannen kunnen namelijk erg goed communiceren over techniek, cijfers, doelstellingen, projecten etc. Ze vergeten in de samenwerking vaak alleen een heel klein detail wat van cruciaal belang is als het even moeilijk gaat worden; “het benoemen van gevoel”.

Grote ogen kijken me aan als ik vraag naar dat gevoel. Ik lees dan in de non-verbale communicatie; “Hellup, dat ga ik niet vertellen waar hij bij zit, het is mijn collega hoor”. Als men het gevoel dan toch voorzichtig durft te uiten dan volgt een perplexe reactie als de toehoorder daar een reactie op geeft. Want wat blijkt; als deze echte mannen het over gevoel leren hebben dan ontstaat er menselijkheid. De ander wil je dat gevoel namelijk helemaal niet bezorgen. Dus mannen neem een beetje van de communicatie thuis mee naar je werk en benoem eens wat vaker hoe iets voor je voelt of wat iets met je doet. Deze communicatie geeft vaak meer respect en begrip dan die goede aantoonbare cijfers.