Blog

24 maart 2020

Mediation tijdens corona-crisis

Mediation tijdens corona-crisis? Van vele kanten kreeg ik de laatste dagen allerlei vragen en opmerkingen in relatie tot de Corona-crisis en het beleid daaromtrent. Het aangescherpte beleid van de overheid vraagt ook om een aanscherping van mijn beleid. Mediation betreft een complexe vorm van dienstverlening in een complexe situatie, waarbij verschillend tegen zaken aangekeken kan worden. In principe kunnen mediations door blijven gaan. Op de locatie in Waalwijk zijn extra maatregelen getroffen om uw eigen gezondheid en die van de mediator te beschermen. Er is een folie aangebracht tussen de mediator en cliënten. Er worden geen handen geschut, we houden […]
28 februari 2020

Wat is een 3-gesprek?

Wat is een 3 gesprek? We hebben allemaal wel een gesprek waarover we ons vooraf al zorgen maken. We willen de boodschap goed overbrengen, we willen de relatie behouden, we willen conflicten vermijden maar het moet wel besproken worden. Om een dergelijk gesprek goed te laten verlopen is er het 3- gesprek. Een neutrale derde zal het gesprek begeleiden waardoor er ruimte ontstaat voor de boodschap, praktische gevolgen maar ook de eventuele emoties krijgen in dit gesprek aandacht. Wat is het verschil tussen Mediation en een 3 -Gesprek? Een 3-gesprek is een eenmalig gesprek. Alle regels die van toepassing zijn […]
28 februari 2020

Tips om ruzie te voorkomen

Tips om ruzie te voorkomen In sommige situaties zou je graag het gedrag bespreekbaar willen maken. De ander een spiegel voor willen houden. Je wilt aangeven wat voor jou gevoelig ligt of wat jij lastig vindt. En wellicht het belangrijkste je wilt deze gevoelens niet opkroppen. Maar je wil ook niet dat er ruzie ontstaat. Hoewel feedback geven lastig is, is het wel enorm belangrijk. Feedback geven is wat anders dan kritiek geven. Feedback geef je vanuit een goede intentie en om er samen weer uit te komen, maar je maakt een onderwerp toch bespreekbaar. Wanneer je de ander aanspreekt […]
28 februari 2020

10 redenen waarom je beter eerlijk kunt zijn

10 Redenen waarom je beter eerlijk kunt zijn Je laat merken dat je de relatie met de ander serieus neemt Je neemt verantwoordelijkheid voor je keuzes & acties Je slaapt er beter door, je hebt immer geen last van schuldgevoelens De andere persoon weet wat hij/zij aan je heeft Eerlijkheid geeft je omgeving veiligheid en vertrouwen Het brengt goede gesprekken op gang Je ervaart minder mentale druk, je hoeft namelijk geen leugens te onthouden Je kunt jezelf aankijken in de spiegel Het maakt je een bewuster persoon, je denkt vooraf beter na over de dingen die je doet, omdat je […]
17 oktober 2019

Mannen communicatie

Mannen communicatie Je kent het vast wel. Bedrijven waar een echte mannen cultuur heerst. Het begint vaak al met de branche van een dergelijk bedrijf, de bouw, industrie, scheepvaart, techniek. Niet echt branches waar je veel vrouwen treft. Met regelmaat doen dergelijke bedrijven een beroep op mij als mediator. “Kaasje” voor mij, want ik ben geboren en getogen in de mannen cultuur. Als mediator zie ik een duidelijke lijn in de conflicten die er spelen in deze “mannen organisaties”. Deze mannen kunnen namelijk erg goed communiceren over techniek, cijfers, doelstellingen, projecten etc. Ze vergeten in de samenwerking vaak alleen een […]
14 juni 2017

Trommeltje met vragen naast de verbanddoos

Trommeltje met vragen naast de verbanddoos Als een collega met zijn vinger tussen de deur komt zet je de koude kraan meteen open. Als onze kinderen vallen ontsmetten we de wond en plakken we een pleister. Maar waar is de eerste hulp bij emotionele problemen? Om even in de sfeer van het stemmen te blijven; Ik stem wel! Ik stem bij deze voor een trommeltje vragen naast de verbanddoos. Mijn laatste blog ging over het stellen van vragen. Afgelopen week aan de mediationtafel ervaarde ik dat de kracht van het vragen stellen bij veel mensen nog onbekend is zowel zakelijk […]
14 juni 2017

Observeer en je leven zal zich verrijken

Observeer en je leven zal zich verrijken Waarschijnlijk ben je wel in staat om tijdens een wandeling in het bos alle details op te vangen; “van de wind die ruist door de bomen tot de fluitende vogels”. En naar alle waarschijnlijkheid ben je dan ook nog in staat te voelen wat je emotie erbij is. Komen we echter in een lastige situatie zoals een vervelend gesprek met een ontevreden klant of ruzie met je vrouw dan lijk het alsof je klem zit. Het gaat veel meer om het observeren van wat je voelt of denkt, in plaats van jezelf er […]